بازاریابی خریدار چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

بازاریابی خریدار حوزه ای است که بر بهبود تجربه خرید برای مصرف‌کنندگان تمرکز می‌کند تا فروش را هم در فروشگاه و هم به صورت آنلاین در محل خرید افزایش دهد. این حوزه بازاریابی با  تبلیغات سنتی متفاوت است.

بازاریابی خریدار بر روی مشتری در نقطه خرید متمرکز است و سعی می کند در لحظه ای که مشتریان واقعاً آماده خرید کالایی هستند، جذابیت های لحظه آخری را برای مشتریان ایجاد کند.
امروزه سرمایه گذاری در بازاریابی خریدار برای برندها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برندهای قدرتمند استراتژی‌های درون فروشگاهی را طراحی می‌کنند تا خریدار را از میان شلوغی به محصولات خود جذب کنند. اهداف بازاریابی خریدار ایجاد آگاهی، متقاعد کردن خریدار برای امتحان کردن محصول و یادآوری خرید مجدد به مشتری های فعلی است.
تفاوت بازاریابی خریدار و بازاریابی برند
پروفسور شانکار از برجسته ترین نظریه پردازان خرده فروشی، تفاوت های بازاریابی خریدار با بازاریابی سنتی را اینگونه برشمرده است: 

هدف و تمرکز غالب در بازاریابی خریدار بر خریدار متمرکز است، در حالیکه در بازاریابی سنتی هدف مصرف کننده و تمرکز بر برند است. وسعت دیدگاه در بازاریابی خریدار 360 درجه است در حالیکه در بازاریابی سنتی برند و گروه کالا است. 

 

تفاوت بازاریابی تجاری(Trade marketing) و بازاریابی خریدار چیست؟

بازاریابی تجاری شامل تمام استراتژی ها و تاکتیک هایی است که پیام یا محصولات یک برند را از طریق خرده فروش به خریدار منتقل می کند و از فشار یا همانpush برای انتقال این استراتژی ها و تاکتیک ها استفاده می کند. در مقابل، بازاریابی خریدار برای ایجاد کششی وجود دارد که خریداران را به سمت خرده فروش می کشاند تا محصول را خریداری کنند یا از پیام شما آگاه شوند.
عناصر کلیدی بازاریابی خریدار موثر عبارتند از:
– فرهنگ سازمانی که تفکر خریدار محور را به عنوان یک استراتژی بازاریابی کلیدی در بر می گیرد.
– همکاری قوی بین خرده فروش و بازاریاب برند، که در آن هر دو طرف در جهت اهداف سودمند متقابل با استفاده از نیازهای خریداران به عنوان نقطه مشترک کار می کنند.
– توسعه برنامه هایی که علاوه بر افزایش فروش، می تواند ارزش ویژه برند را هم برای محصول و هم برای خرده فروش با درگیر کردن خریداران به روش های مرتبط ایجاد کند.

گرداوری و ترجمه: گروه توسعه خرده فروشی رستار