تصمیم گیری خریداران

خریداران در کجاها تصمیم به خرید می گیرند؟

 

خریداران در مکان ها و زمان های مختلفی تصمیم به خرید می­گیرند، برخی در خانه و هنگام دیدن تبلیغات تلویزیونی برخی هنگام صحبت با خانواده و یا دوستان، برخی در هنگام مواجهه با تبلیغات چاپی در بیلبوردها، روزنامه ها و مجلات و برخی دیگر نیز در فروشگاه ها و در هنگام خرید تصمیم خود را برای خرید چه طبقات و برندهایی می گیرند.

تصمیمات خریداران در 4 بخش تقسیم بندی می­شوند. این 4 بخش در جدول زیر نشان داده شده اند:

 

 

بطور مشخص برنامه ریزی شده

خریدهای خریدار بطور مشخص در بررسی های قبل خرید با نام برند مشخص شده اند.

بطور عمومی برنامه ریزی شده

خریدها در بررسی های قبل خرید بطور عمومی مشخص شده اند اما برند آنها مشخص نشده است.

غیربرنامه ریزی شده

خریدها در بررسی های قبل خرید مشخص نشده اند و یا بطور تکانشی خرید می شوند.

جایگزین ها

خریدها در بررسی های قبل خرید بر اساس نام مشخص شده اند اما خریدهای واقعی برندها یا کالاهای جایگزین را نشان می دهند.

 

در نمودارهای زیر نرخ انواع مختلف تصمیمات از دهه ­های مختلف میلادی نشان داده شده است. همانطور که در نمودار بزرگ سمت چپ مشاهده می کنید، در حال حاضر 76% تصمیمات خریداران(تصمیمات بطور عمومی برنامه ریزی شده، غیربرنامه ریزی شده و جایگزین ها) درون فروشگاه گرفته می­شود و تنها 24% تصمیمات قبل از ورود به فروشگاه گرفته شده اند. افزایش تصمیم گیری ها در داخل فروشگاه باعث شده است بسیاری از شرکت ها مخصوصا شرکت های  محصولات مصرفی(FMCG) ، هزینه های بازاریابی خود را به جای هزینه در تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی و .. در داخل فروشگاه و در قالب بازاریابی خریدار و استفاده از ابزارهای بازاریابی درون فروشگاهی (in-store marketing) هزینه کنند.

 

نرخ تصمیم گیری درون فروشگاه مردان و زنان

یکی از موضوعات مطرح در تصمیم گیری خریداران، جنسیت آنها و تاثیری که این جنسیت می تواند بر خریدها بگذارد، است. بر اساس تحقیقات معتبر زنان و مردان در تصمیم گیری های درون فروشگاهی تفاوت های کمی با یکدیگر دارند. در اشکال زیر این تفاوت ها نشان داده شده است.

 

گردآوری و ترجمه: گروه توسعه خرده فروشی رستار(RRDG)

تاریخ انتشار: 97/7/20