مزایای فروشگاه های زنجیره ای

مزایای فروشگاه های زنجیره ای چیست؟

 

 

یک خرده فروشی زنجیره ای(Chain) چندین بازار فروش (فروشگاه) را تحت مالکیت مشترک در دست 

می گیرد؛ در سطوح خرید متمرکز  و تصمیم گیری مشارکت دارد. در ایالات متحده، 110 هزار زنجیره خرده فروشی وجود دارد که حدود 950 هزار فروشگاه دارند.

توان و قدرت نسبی خرده فروشی زنجیره ای زیاد است، حتی اگر تعداد شرکت­ ها خیلی کم باشد (کمتر از 5 درصد همه شرکت­ های خرده فروشی امریکا). زنجیره های امروزی حدود 30 درصد سازمان های خرد فروشی را دراختیار دارند و چون  فروشگاه های زنجیره ها بزرگتر از آنهایی هستند که در دست خرده فروش های مستقل هستند، زنجیره ها سه چهارم کل فروش فروشگاه های آمریکا را دراختیار دارند. اگرچه اکثر زنجیره ها 5 محل فروش و یا کمتر دارند، چند صد شرکت با 100 محل یا بیشتر، بیش از 60 درصد از فروش های خرده فروشی در امریکا را در اختیار خود دارند. بعضی از زنجیره های بزرگ امریکا،  هریک حداقل 1000 بازار فروش(فروشگاه)
دارند.

نفوذ و کنترل زنجیره ها با قالب خرده فروش فرق دارد. زنجیره ها حداقل 75 درصد کل فروش­های طبقه ای امریکا را برای فروشگاه های چند بخشی، فروشگاه های بزرگ تخفیفی و فروشگاه های خواربار را در اختیار دارند. از سوی دیگر، فروشگاه های زنجیره ای لوازم التحریر، سالن زیبایی و مبلمان  بسیار کمتر از 50 درصد فروش­های خرده فروشی امریکا را در طبقات خود دارند.

از شروع فعالیت فروشگاه های زنجیره ای در ایران حدود 70 سال می گذرد اما تا همین چند سال پیش، سهم زنجیره ای ها از فروش خرده فروشی بسیار ناچیز بود؛ در سالیان اخیر، شیب رشد فروشگاه های زنجیره ای در کشور بسیار افزایش یافته است. اما هنوز هم سهم فروشگاه های زنجیره ای تا میانگین کشورهای پیشرفته بسیار فاصله دارد. فروشگاه های زنجیره ای بنا بر آمارهای غیررسمی حدود 10% فروش خرده فروشی کشور را شامل می شود که بیشترین فروشگاه های زنجیره ای نیز در مواد مصرفی(FMCG) دیده می شوند.

 

مزایای رقابتی زنجیره ها

مزایای رقابتی زیادی برای خرده­ فروشان زنجیره ای وجود دارد:

– بسیاری از زنجیره ها به خاطر میزان و حجم خریدشان، قدرت چانه­ زنی دارند.

– آنها کالاهای جدید را به محض معرفی به بازار، دریافت می کنند، سفارشات آنها سریعا پر می شود و تخفیف های حجمی کسب می کنند.

– زنجیره های بزرگ، ممکن است حقوق انحصاری برای کالاهای خاص دریافت کنند و کالاهایی را طبق برندهای زنجیره ها تولید کنند.

– زنجیره ها وقتی مستقیما از تولیدکننده ها و با حجم زیاد خرید می کنند، در هزینه ها صرفه جویی می­کنند، کالاها را ارسال و ذخیره می­کنند.

– در نمایشگاه های تجاری به منظور آگاهی یافتن از بازخورد بازار برای محصولات و خدمات جدید، با حمایت تامین­ کنندگان حضور می یابند.

– می توانند عمده فروشان را نادیده بگیرند، تجهیزات فروشگاهی استانداردی، با تمرکز بر خرید و تصمیم گیری، خریداری کنند.

– زنجیره ها، اختیار زیادی را به مدیران دفاتر مرکزی در خصوص سیاست های مرتبط با پرسنل، خرید، قیمت گذاری و تصمیمات مرتبط با تبلیغات می­دهند.

– زنجیره ها از سیستم های کامپیوتری در سفارش کالا، اخذ موجودی، پیش بینی، و ثبت سوابق استفاده می کنند. این کار بازدهی را افزایش و هزینه های کلی را کاهش می دهد.

– زنجیره ها، مخصوصا ملی و منطقه ای، میتوانند از انواع رسانه ها، از تلویزیون تا مجلات، تا روزنامه ها تا وبلاگ های آنلاین بهره مند شوند.

– بیشتر زنجیره ها، فلسفه های مدیریت را با جزییات استراتژی ها و مسئولیت­ های شفاف کاری تعریف کرده اند.

– وقتی پرسنل مدیریت از شرکت می­ روند یا بازنشسته می­ شوند، استمرار وجود دارد چرا که افراد واجد شرایط برای جایگزینی و برنامه های جانشینی وجود دارند.

– بسیاری از زنجیره ها، زمان قابل توجهی به برنامه های بلندمدت و تخصیص پرسنل ویژه به برنامه ریزی صرف میکنند. فرصت ها و تهدیدها با دقت کنترل می شوند.

ترجمه و تالیف: دکتر میلاد بخشی

تاریخ انتشار: 97/10/20